
Πραγματοποίησα λοιπόν μία έρευνα ως προς το βαθμό εισόδου των ΤΠΕ (Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών) στο σχολείο αυτό, την παιδαγωγική αξιοποίηση τους από τους εκπαιδευτικούς καθώς και την κατάρτισή τους πάνω στους Η/Υ.
Ο ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Το κράτος παρείχε στο σχολείο (όπως και σε άλλα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας) ένα τροχήλατο καρότσι με 10 φορητούς Η/Υ. Έτσι, το κράτος μεν, έδωσε μία ώθηση για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στο σχολείο· οι εκπαιδευτικοί δε, πήραν μόνο μία μικρή ιδέα για τις ΤΠΕ στην εκπαίδευση καθώς το τροχήλατο καρότσι ήταν δύσχρηστο αφού θα έπρεπε να το μοιραστούν τα 15 τμήματα του σχολείου.
Το 2011 ήταν μία χρονιά σταθμός για την καθοριστική είσοδο των ΤΠΕ στο 9ο Δ/Σ. Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς δε συνοδεύτηκε με την άφιξη των "πολυπόθητων" βιβλίων στα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας. Έπρεπε, όμως, να βρεθεί άμεσα μία λύση για να διεξαχθεί κανονικά το μάθημα. Ανάμεσα στις πιθανές λύσεις του προβλήματος αυτού ήταν είτε να φωτοτυπηθούν οι αρχικές ενότητες των βιβλίων (λύση πολυδάπανη χωρίς να έχει κάποιο μέλλον και να βγει κάτι καλό από αυτήν σε βάθος χρόνου) είτε να αγοραστούν διαδραστικοί πίνακες για όλα τα τμήματα (λύση πολυέξοδη αν λάβουμε υπόψιν ότι η εγκατάστασή του σε μία τάξη κοστίζει πάνω από 1000€). Έτσι ο διευθυντής του σχολείου μαζί με τους εκπαιδευτικούς αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν "μαϊμού διαδραστικό πίνακα" για κάθε τάξη. Πώς;
Αγοράζοντας (με σωστή πάντα διαχείρηση των οικονομικών του σχολείου ανά τα χρόνια) προτζέκτορες και τηλεοράσεις και αξιοποιώντας τα μέχρι τότε δύσχρηστα λάπτοπ που είχαν σταλθεί από το υπουργείο.
Αγοράζοντας (με σωστή πάντα διαχείρηση των οικονομικών του σχολείου ανά τα χρόνια) προτζέκτορες και τηλεοράσεις και αξιοποιώντας τα μέχρι τότε δύσχρηστα λάπτοπ που είχαν σταλθεί από το υπουργείο.
Ένας εναλλακτικός διαδραστικός πίνακας...
Κάθε τάξη του σχολείου διαθέτει ένα λάπτοπ και έναν προτζέκτορα(10 συνολικά) ή μία τηλεόραση (4 συνολικά). Στα λάπτοπ έχουν εγκατασταθεί τα σχολικά βιβλία και τετράδια εργασιών σε ηλεκτρονική μορφή και έχουν άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η σύνδεση του λάπτοπ με τον προτζέκτορα, ο οποίος προβάλλει στον άσπρο-πίνακα δημιουργεί έναν εναλλακτικό διαδραστικό πίνακα, ενώ η σύνδεση του λάπτοπ με την τηλεόραση δίνει την ευκαιρία προβολής οπτικοακουστικού υλικού σε αυτήν.
Ο διαδραστικός πίνακας του σχολείου...
Δυστυχώς μόνο μία τάξη διαθέτει διαδραστικό πίνακα ( ο οποίος αποτελεί δαπάνη του ίδιου του σχολειου) καθώς όπως προαναφέρθηκε η αγορά τους είναι πολυδάπανη ενώ η πολιτεία δεν εφοδιάζει τα Δημοτικά σχολεία με αυτούς...
Το εργαστήρι Πληροφορικής...
ή αλλιώς η "καρδιά" της σχολικής μονάδας.Γιατί; Διότι από εδώ τροφοδοτείται κάθε τάξη με internet
---------------->
Το εργαστήρι πληροφορικής του σχολείου διαθέτει:
1. Η/Υ για να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με το software
2. Έναν ανοιχτό Η/Υ για να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με το hardware
3. Έναν πάγκο εργασίας πάνω στον οποίο προωθείται η συνεργατικότητα
4. Μια τηλεόραση γύρω από την οποία κάθονται οι μαθητές και προβάλλεται το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος
---------------->
Το εργαστήρι πληροφορικής του σχολείου διαθέτει:

1. Η/Υ για να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με το software

3. Έναν πάγκο εργασίας πάνω στον οποίο προωθείται η συνεργατικότητα

Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και θα ήθελα να επισημάνω είναι το γεγονός ότι τα μέσα που προσφέρει η σχολική μονάδα (μιλώντας κυρίως για τον προτζέκτορα) χρησιμοποιούνται στο έπακρον από τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Όπως έχω διατυπώσει παραπάνω, όλα τα λάπτοπ έχουν εγκατεστημένα τα βιβλία και τετράδια εργασιών. Μερικές από τις παιδαγωγικές χρήσεις του εναλλακτικού διαδραστικού πίνακα μέσα στην τάξη είναι οι εξής:
Όπως έχω διατυπώσει παραπάνω, όλα τα λάπτοπ έχουν εγκατεστημένα τα βιβλία και τετράδια εργασιών. Μερικές από τις παιδαγωγικές χρήσεις του εναλλακτικού διαδραστικού πίνακα μέσα στην τάξη είναι οι εξής:
- Προβολή αυτούσιου κειμένου του βιβλίου και σημείωση από το δάσκαλο λέξεων-κλειδιών με το μαρκαδόρο κατά την παράδοση του θεωρητικού κομματιού του μαθήματος > ο μαθητής είναι σε επαφή με το κείμενο ανά πάσα στιγμή και αν τυχόν αφαιρεθεί μπορεί να ανατρέξει στον πίνακα...
- Προβολή ασκήσεων από το τετράδιο εργασιών και συμπλήρωσή τους στον πίνακα από το δάσκαλο ή κάποιο μαθητή> εύκολος έλεγχος των ασκήσεων
- Προβολή της διατύπωσης μιας άσκησης ή κάποιου κειμένου που ο δάσκαλος επιθυμεί να σημειώσουν οι μαθητές
- Προβολή βίντεο και εικόνων
- Αξιοποίηση των λειτουργιών του προγράμματος Google Earth ιδιαίτερα στη γεωγραφία κ.α.


Σκοπός της διεξαγωγής του μαθήματος με την ηλεκτρονική μορφή των βιβλίων και τον εμπλουτισμό του με πρόσθετο οπτικοακουστικό υλικό είναι:
- η διέγερση του ενδιαφέροντος των μαθητών ώστε να μείνουν προσηλωμένοι στο μάθημα
- ο γρήγορος έλεγχος των ασκήσεων
- η αναγωγή του μαθήματος σε ένα υψηλότερο επίπεδο που θα φέρει τα παιδιά πιο κοντά στη σύγχρονη εποχή και τις νέες τεχνολογίες κ.α.
Τηλεόραση και λάπτοπ..
Λιγότερο τυχέρες είναι, θα έλεγα, οι τάξεις που αντί για προτζέκτορα έχουν τηλεόραση (συνολικά 4). Ο εκπαιδευτικός έχει μεν τη δυνατότητα να προβάλλει επιπλέον υλικό για να εμπλουτίσει το μάθημά του, δεν έχει όμως τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης και παρέμβασης πάνω σε ασκήσεις ή κείμενα όπως συμβαίνει στον ασπρο-πίνακα. ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Στο τέλος της έρευνάς μου έδωσα στους εκπαιδευτικούς να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο αυτό συμπληρώθηκε από 18 εκπαιδευτικούς και αυτές είναι οι απαντήσεις τους:
«Η παιδαγωγική
αξιοποίηση της Πληροφορικής και των ΤΠΕ
(Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών) στο Δημοτικό Σχολείο»
1.
Υπήρχε αυτόνομο μάθημα
Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο που φοιτήσατε;
ΝΑΙ ...4
ΟΧΙ...14
ΝΑΙ ...4
ΟΧΙ...14
2.
Αν ναι, κατά πόσο το περιεχόμενο
του σας βοήθησε να εξοικειωθείτε με τη χρήση του Η/Υ;
ΚΑΘΟΛΟΥ, ήταν μία στείρα παρουσίαση των λειτουργιών του Η/Υ
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ, παρουσίαζε τον Η/Υ αλλά ήρθα και σε μια πρώτη
επαφή με αυτόν και τις λειτουργίες του...2
ΠΟΛΥ, ήταν μια θεωρητική προσέγγιση του Η/Υ σαν μέσο, είχα άμεση
πρόσβαση σε αυτόν και έμαθα πώς να τον χρησιμοποιώ ...2
ΚΑΘΟΛΟΥ, ήταν μία στείρα παρουσίαση των λειτουργιών του Η/Υ
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ, παρουσίαζε τον Η/Υ αλλά ήρθα και σε μια πρώτη
επαφή με αυτόν και τις λειτουργίες του...2
ΠΟΛΥ, ήταν μια θεωρητική προσέγγιση του Η/Υ σαν μέσο, είχα άμεση
πρόσβαση σε αυτόν και έμαθα πώς να τον χρησιμοποιώ ...2
3.
Μάθατε τελικά να
χρησιμοποιείτε τον Η/Υ;
ΝΑΙ...16
ΟΧΙ...2
Πώς;
Μόνος/η μου...8
Παρακολούθησα τμήματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ...12
Στο πανεπιστήμιο...2
ΝΑΙ...16
ΟΧΙ...2
Πώς;
Μόνος/η μου...8
Παρακολούθησα τμήματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ...12
Στο πανεπιστήμιο...2
4.
Κατά
πόσο χρησιμοποιείτε τον Η/Υ και τις ΤΠΕ στο μάθημά σας; (π.χ. αναζήτηση εικόνων,
προβολή βίντεο κ.α. )
ΚΑΘΟΛΟΥ...2
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ...5
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ...11
Πώς;
Καθημερινά προβάλλουμε τις σελίδες του βιβλίου, λύνουμε ασκήσεις, αναζητούμε στο διαδίκτυο βίντεο/εικόνες/παιχνίδια/σχετικές ιστοσελίδες όπως ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες και λεξικά, χρησιμοποιούμε το Google Earth, το power point και άλλα λογισμικά επιμέρους γνωστικών αντικειμένων για την ενίσχυση και ανάπτυξη των γνωστικών δομών των μαθητών.
ΚΑΘΟΛΟΥ...2
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ...5
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ...11
Πώς;
Καθημερινά προβάλλουμε τις σελίδες του βιβλίου, λύνουμε ασκήσεις, αναζητούμε στο διαδίκτυο βίντεο/εικόνες/παιχνίδια/σχετικές ιστοσελίδες όπως ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες και λεξικά, χρησιμοποιούμε το Google Earth, το power point και άλλα λογισμικά επιμέρους γνωστικών αντικειμένων για την ενίσχυση και ανάπτυξη των γνωστικών δομών των μαθητών.
5.
Είστε ικανοποιημένοι
με τα τεχνολογικά μέσα που σας προσφέρει η σχολική μονάδα;
ΚΑΘΟΛΟΥ...1
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ...4
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ...13
Ποια είναι αυτά;
ΚΑΘΟΛΟΥ...1
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΑ...4
ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ...13
Ποια είναι αυτά;
διαδραστκός, laptops, projector, τηλεόραση, DVD players, Εργαστήρι πληροφορικής
Τι θα επιθυμούσατε επιπλέον;
Περισσότερα διαθέσιμα λογισμικά προγράμματα, Περισσότερους Η/Υ στην τάξη, Περισσότερους Διαδραστικούς πίνακες
Τι θα επιθυμούσατε επιπλέον;
Περισσότερα διαθέσιμα λογισμικά προγράμματα, Περισσότερους Η/Υ στην τάξη, Περισσότερους Διαδραστικούς πίνακες
Τα συμπεράσματα λοιπόν που έβγαλα είναι ότι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας (στην πλειονότητά τους) παρόλο που δε διδάχθηκαν Πληροφορικη και τις χρήσεις της στο Πανεπιστήμιο, κατέβαλαν προσωπικό μόχθο για να επιμορφωθούν πάνω στις νεες Τεχνολογίες και πώς μπορούν να τις αξιοποιήσουν στο μάθημά τους. Τα μέσα που τους προσφέρει το σχολείο είναι κατα την άποψη τους επαρκή ενώ δεν αποτελούν διακοσμητικά στοιχεία στις τάξεις τους, αλλά αξιοποιούνται δημιουργικά για την αναγωγή του μαθήματος σε ένα όσο το δυνατόν πιο υψηλό επίπεδο.
Καταλήγοντας....
Στη δύσκολη "οικονομικά κυρίως" εποχή που ζούμε το κράτος δε παρέχει στα Δημοτικά σχολεία τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη διεξαγωγή του μαθήματος σύμφωνα με τα νέα Τεχνολογικά Πρότυπα. Ωστόσο, το 9ο Δημοτικό σχολείο Αλεξανδρούπολης και κυρίως οι εκπαιδευτικοί με τη συνεργασία του Διευθυντή προσπαθούν να το καταστήσουν Σχολείο - Πρότυπο όσον αφορά την Παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών στο μάθημα.
Τέλος, τί μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση???
Η σπασμένη καρέκλα του διευθυντή και τα λιτά γραφεία των εκπαιδευτικών που σκοπίμως δεν έχουν αλλάξει καθώς προτίμησαν η "χλίδα" να βρίσκεται στις τάξεις τους και να υπηρετεί τη γνώση και τη διδασκαλία και όχι την προσωπική τους άνεση και ευκολία...
Ίσως , βέβαια, τα τεχνολογικά αυτά μέσα που διαθέτει το σχολείο να σας φάνηκαν λίγα ή/και απειροελάχιστα σε σύγκριση με τις τεχνολογικές δυνατότητες που προσφέρονται στις μέρες μας. Για μένα όμως είναι μία μεγάλη απόδειξη ότι ακόμη και σήμερα, που κυριαρχεί η αδιαφορία από πολλούς φορείς της εκπαίδευσης, κάπου ανάμεσα στο πλήθος υπάρχει ένα μικρό σχολείο σε μία μικρή πόλη της μικρής Ελλάδας που με αυτά τα ΛΙΓΑ προσπαθεί να δημιουργήσει ΠΟΛΛΑ και ανάγει το μάθημα σε ένα υψηλότερο, όσο το δυνατό, επίπεδο..!
Εντυπωσιακά τα ευρήματά σου στο 9ο Δημοτικό Σχολείο της Αλεξανδρούπολης. Στον κλάδο των εκπαιδευτικών πάντα υπήρχαν ορισμένοι που διακρινόταν για την αγάπη για τη δουλειά τους και τη διάθεση να προσφέρουν. Φαίνεται πως κάποιος(οι) εκεί τους ώθησε σε δημιουργική πρωτοπορία. Είδα και το blog ( http://blogs.sch.gr/9dimalex/ )του σχολείου που διακρίνεται όχι τόσο για τα εφέ αλλά για την ποιότητα και τις θεματικές των αναρτήσεων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα να προσθέσεις μόνο και λίγα λόγια για το πως έκανες την έρευνα δηλ. πως προσέγγισες το σχολείο, πως τους ζήτησες την άδεια, πως σε δέχτηκαν οι δάσκαλοι, κλπ.
Γ. Κέκκερης