Ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται ως η εποχή της πληροφορίας λόγω της εκρηκτικής προόδου των τεχνολογικών επιτευγμάτων και ιδιαίτερα του Η/Υ (κατ΄επέκτασιν του διαδικτύου). Ο κυβερνοχώρος που έχει καταστεί το θησαυροφυλάκιο των γνώσεων και γενικότερα οι δυνατότητες που παρέχει ένας Η/Υ μπορούν να αξιοποιηθούν παιδαγωγικά στα πλαίσια του σχολείου για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας και παράλληλα της μάθησης.
Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει ο δάσκαλος και το φιλοσοφικό πλαίσιο πάνω στο οποίο χτίζει τη διδασκαλία του. Η επαρκής γνώση Η/Υ από τον δάσκαλο είναι απαραίτητη για να αποκτήσουν οι μαθητές μια αρχική αλλά σφαιρική αντίληψη των βασικών λειτουργιών του Η/Υ.
- Τί αξίζει να μάθει ο μαθητευόμενος;
Αυτό καθορίζεται από το δάσκαλο, ο οποίος εφ' όσον έχει κατάρτιση πάνω στο αντικείμενο μπορεί να επιλέξει τι είναι χρήσιμο να διδαχθούν οι μαθητές, τι θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν καλύτερα το μάθημα και παράλληλα να γνωρίσουν τη χρήση και την αξιοποίηση απίστευτων λειτουργιών και εφαρμογών του Η/Υ. Ακόμη ο δάσκαλος μπορεί να εντάξει στη διδασκαλία του εκπαιδευτικά λογισμικά ( "πακέτα" διδασκαλίας και μάθησης που δημιουργούνται βάσει του υπολογιστή/ επιδιώκουν την αξιοποίηση των ΤΠΕ στο Σχολείο ).
- Γιατί είναι καλύτερο να το μάθει;
Διότι στα πλαίσια της κοινωνίας της πληροφορίας ο μαθητής πρέπει να ενταχθεί ομαλά και να αναζητά από μόνος του τη μάθηση μέσω των νέων τεχνολογιών. Με λίγα λόγια να έχει τις βάσεις για την αξιοποίηση της Πληροφορικής στη ζωή του.
- Πώς είναι καλύτερο να το μάθει;
"Κάθε εκπαιδευτικός, ρητά ή άρρητα, εφαρμόζει στη διδακτική πράξη τις αρχές μιας θεωρίας μάθησης ή ακολουθεί ένα συνθετικό διδακτικό μοντέλο στο οποίο επιλεκτικά χρησιμοποιεί αρχές θεωριών μάθησης" ... Έτσι και πάλι έρχεται στο προσκήνιο η σημασία της παρουσίας του δασκάλου και της "φιλοσοφίας" του καθώς είναι το άτομο που πρέπει να μυήσει με τις παιδαγωγικές τεχνικές του τους μαθητές στο χώρο της Πληροφορικής και να τους κάνει να αγαπήσουν και να αξιοποιούν σωστά τον Η/Υ.
- Σε τί είδους μαθησιακό περιβάλλον να το διδαχτεί.

Το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα διδαχθεί ο μαθητής τον Η/Υ θα πρέπει να είναι οικείο και εύκολα προσβάσιμο.
Για παράδειγμα σε Δημοτικό σχολείο της Ισπανίας που επισκέφθηκα με το πρόγραμμα comenius το 2008 σε κάθε τάξη υπάρχει μια γωνία υπολογιστή σύμφωνα με τις αναλογίες των μαθητών κάθε τάξης. Στην εικόνα είναι οι Η/Υ που χρησιμοποιούνται στην Α' δημοτικού με θρανίο και καρέκλα άμεσα και εύκολα προσεγγίσιμο από το μαθητή των 6 χρόνων ( Comenius Ισπανία/Σεβίλλη 2008).
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζοντας το κείμενο της συμφοιτήτριας μου σχετικά με τις νέες τεχνολογίες στο δημοτικό σχολείο μου δίνεται η ευκαιρία να μιλήσω κι εγώ για τα οφέλη που μπορεί να έχει αυτό στη διδασκαλία.Θα ήθελα λοιπόν να προσθέσω τα εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφήΓενικός σκοπός λοιπόν της εισαγωγής της πληροφορικής στο Δημοτικό Σχολείο είναι μια αρχική συγκροτημένη και σφαιρική προσέγγιση από όλους τους μαθητές, των διαφόρων χρήσεων της υπολογιστικής τεχνολογίας στα πλαίσια των καθημερινών σχολικών τους δραστηριοτήτων σε μια περίοδο που μαθαίνουν «οσμωτικά» και η εξοικείωση με τον υπολογιστή γίνεται χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Οι μαθητές με τη βοήθεια των δασκάλων τους αναπτύσσουν δραστηριότητες με τον υπολογιστή και κατανοούν βασικές αρχές που διέπουν τη χρήση της υπολογιστικής τεχνολογίας σε σημαντικές ανθρώπινες ασχολίες: η πληροφορία και η επεξεργασία της, η επικοινωνία, η ψυχαγωγία, οι νέες δυνατότητες προσέγγισης της γνώσης. Η επαφή των μαθητών με τον υπολογιστή γίνεται με την καθιέρωση Ώρας Πληροφορικής ή στο πλαίσιο των διαφόρων μαθημάτων (με τη δημιουργία γωνιάς του υπολογιστή μέσα στην τάξη) ή στο πλαίσιο του ολοήμερου σχολείου και μιας σειράς δραστηριοτήτων που δεν εμπίπτουν κατ' ανάγκη στα στενά όρια του προγράμματος σπουδών επιτρέποντας έτσι διαφοροποίηση και εξατομίκευση των μαθησιακών ευκαιριών και ευνοώντας μια παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία επικεντρωμένη στο μαθητή.
AEM 4670